Działalność rynkowa
Podejście do zarządzania
W 2010 r. podział funkcjonalny w obszarze działalności rynkowej był następujący:
- Służby handlowe umiejscowione w Grupie LOTOS organizowały sprzedaż: paliw silnikowych do koncernów międzynarodowych, paliwa lotniczego, eksport i dostawy wewnątrzwspólnotowe produktów naftowych, a także kupowały surowce, komponenty i towary do odsprzedaży.
- Spółka LOTOS Paliwa prowadziła krajową, detaliczną i hurtową, sprzedaż paliw silnikowych oraz gazu płynnego (LPG).
- Spółka LOTOS Tank zajmowała się sprzedażą paliwa lotniczego w kraju.
- Przedmiotem działalności spółki LOTOS Oil była produkcja i dystrybucja środków smarnych: gotowych olejów, smarów samochodowych i przemysłowych oraz handel olejami bazowymi produkcji Grupy LOTOS. Jako uzupełnienie oferty spółka prowadziła sprzedaż kosmetyków samochodowych – płynów eksploatacyjnych stosowanych w motoryzacji oraz wprowadziła do oferty produkty o charakterze plastyfikatorów, tzw. TDAE.
- Spółka LOTOS Asfalt produkowała i sprzedawała asfalty drogowe i przemysłowe, emulsje i lepiki asfaltowe, prowadziła również handel ciężkim olejem opałowym.
- Spółka LOTOS Parafiny zajmowała się produkcją i sprzedażą wysokiej jakości parafin oraz szerokiego asortymentu mas parafinowych, produkowała również galanteryjne wyroby parafinowe przeznaczone na rynek detaliczny.
- Spółka LOTOS Kolej organizowała i realizowała przewozy kolejowe dla spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej LOTOS oraz podmiotów zewnętrznych (głównie transport produktów ropopochodnych).
Zgodnie z nową strategią działania Grupy Kapitałowej LOTOS w obszarze handlu będą koncentrować się na dalszym rozwoju struktur handlowych, w oparciu o rozbudowywaną sieć dystrybucji i efektywną logistykę produktów, a także na dynamicznym rozwoju działalności tradingowej w obszarze handlu ropą i produktami naftowymi.
Cele szczegółowe w poszczególnych obszarach działalności rynkowej określone zostały następująco:
Paliwa
Maksymalizacja efektu ekonomicznego poprzez elastyczne sterowanie strumieniem produktowym i dalsze umacnianie pozycji rynkowej:
- utrzymanie 30% udziału w krajowym rynku paliw,
- sprzedaż przewyższająca o 15% potencjał produkcyjny paliw w rafinerii Grupy LOTOS.
Sieć stacji paliw
Dalszy dynamiczny rozwój ogólnopolskiej sieci stacji paliw LOTOS, jako w pełni kontrolowanego i wysokoefektywnego kanału sprzedaży produktów poprzez:
- uzyskanie 10% udziału w krajowym rynku detalicznym przed upływem okresu objętego strategią,
- rozwój sieci stacji oraz intensyfikację sprzedaży w istniejącej sieci.
Pozostałe produkty naftowe
W grupie olejów smarowych celem jest utrzymanie pozycji lidera na rynku krajowym, a w innych grupach produktów optymalizacja efektu ekonomicznego poprzez wykorzystanie zasobów i uwarunkowań rynkowych.
Optymalizacja łańcucha dostaw
W celu maksymalizacji marży zintegrowanej, Grupa Kapitałowa LOTOS skoncentruje się na optymalnym wykorzystaniu aktywów oraz koordynacji działań w kluczowych obszarach łańcucha dostaw: planowaniu, zaopatrzeniu, produkcji oraz dystrybucji.
Zaopatrzenie w ropę naftową
Grupa Kapitałowa LOTOS dzięki rozbudowanym zdolnościom przerobowym będzie kontynuować politykę dywersyfikacji kierunków i źródeł dostaw ropy, poprzez:
- utrzymanie dostępności do źródeł zaopatrzenia w ropę dostarczaną transportem rurociągowym i morskim,
- elastyczny dobór gatunków i kierunków dostaw ropy naftowej w celu maksymalizacji marży zintegrowanej,
- zwiększenie aktywności na międzynarodowym rynku ropy naftowej,
- zwiększenie roli własnego wydobycia w zaopatrzeniu w ropę.