Zaangażowanie
Misja, wizja, wartości
Misją Grupy Kapitałowej LOTOS jest innowacyjny i zrównoważony rozwój w obszarze poszukiwań i wydobycia oraz przerobu węglowodorów, handlu produktami najwyższej jakości, zapewniający trwały wzrost wartości dla akcjonariuszy i osiąganie pełnej satysfakcji klienta, umożliwiający stałe doskonalenie i korzystanie z potencjału pracowników, realizowany w sposób odpowiedzialny wobec społeczeństwa, przyjazny dla środowiska naturalnego, zgodny z polityką bezpieczeństwa energetycznego.
Grupa LOTOS dąży do tego, by być najlepiej ocenianą firmą naftową w regionie Morza Bałtyckiego pod względem:
- jakości produktów naftowych,
- jakości obsługi klienta,
- profesjonalnego zarządzania.
Nadrzędnym celem strategicznym Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. jest budowa wartości dla akcjonariuszy poprzez optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów intelektualnych i materialnych oraz realizację programów rozwojowych w obszarach:
- poszukiwawczo-wydobywczym,
- przerobu ropy,
- handlowym.
Grupa Kapitałowa LOTOS deklaruje realizację celów strategicznych przy zachowaniu standardów społecznej odpowiedzialności biznesu. Zobowiązania Grupy Kapitałowej LOTOS w tej sferze dotyczą odpowiedzialności wobec społeczeństwa i środowiska naturalnego poprzez prowadzenie działalności produkcyjnej w sposób nie dopuszczający do degradacji kapitału przyrodniczego i społecznego. Grupa Kapitałowa LOTOS poczuwa się także do odpowiedzialności biznesowej za swoje produkty wobec państwa, rynku, partnerów, klientów i pracowników. Odpowiedzialność ta jest wpisana w strategię zarządzania koncernem.
Grupa LOTOS popiera i stosuje, we wszystkich sferach swojej działalności, dziesięć Zasad UN Global Compact – największej na świecie dobrowolnej inicjatywy obywatelstwa korporacyjnego. Spółka, jako członek tej organizacji, zadeklarowała ich przestrzeganie i zobowiązała się do:
- popierania i przestrzegania praw człowieka, przyjętych przez społeczność międzynarodową,
- eliminowania wszelkich przypadków łamania praw człowieka przez firmę,
- poszanowanie wolności stowarzyszania się,
- eliminowania wszelkich form pracy przymusowej,
- popierania zniesienia pracy dzieci,
- efektywnego przeciwdziałania dyskryminacji w sferze zatrudnienia,
- prewencyjnego podejścia do środowiska naturalnego,
- podejmowania inicjatyw mających na celu promowanie postaw odpowiedzialności ekologicznej,
- stosowania i rozpowszechniania przyjaznych środowisku technologii,
- przeciwdziałania korupcji we wszystkich formach, w tym wymuszeniom i łapówkarstwu.
Sposób i zakres wypełniania przez Spółkę przyjętych zobowiązań opisany jest w skonsolidowanym raporcie pozafinansowym, który już po raz drugi stanowi integralną część raportu rocznego Grupy LOTOS.
Nadrzędne wartości społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej LOTOS pozostają w związku z najistotniejszymi potrzebami, problemami i wyzwaniami zidentyfikowanymi w toku dialogu firmy z kluczowymi, dla jej bieżącego działania oraz przyszłości, grupami interesariuszy:
to przestrzeganie najwyższych standardów środowiskowych i ekologicznych oraz deklaracja etycznej i uczciwej konkurencji, przeciwdziałanie naruszaniu praw człowieka | |
to stosunek do zmian, potrzeb świata i oczekiwań ludzi, nastawienie na przyszłość i dynamiczny rozwój działalności w jej wymiarze międzynarodowym | |
to dbałość o kapitał intelektualny oraz docenianie kompetencji i zdolności ludzi stanowiących o sile rynkowych perspektyw marki LOTOS, a także znajdujących się w społecznym otoczeniu | |
to postawa wobec przyszłości ludzi i środowiska naturalnego, wobec kraju i bezpieczeństwa jego pozycji w świecie |
Koncern adresuje swoje odpowiedzialne praktyki do czterech kluczowych grup interesariuszy:
otoczenia wewnętrznego: pracowników, spółek zależnych, organizacji związkowych,
otoczenia rynkowego: zagranicznych i krajowych kontrahentów, partnerów biznesowych, podwykonawców, organizacji branżowych, instytucji nadających certyfikaty i wydających pozwolenia, firm konkurencyjnych,
otoczenia społecznego: akcjonariuszy, inwestorów, społeczności lokalnych, agend rządowych, organizacji pozarządowych, konsumentów i organizacji konsumenckich, klientów, organizacji pracodawców, mediów,
środowiska naturalnego: środowiska przyrodniczego, organizacji ekologicznych, mieszkańców okolic zakładów produkcyjnych i stacji paliw.